Relevanța activității
Felul în care gândesc și aplic scenariile didactice îi ajută pe elevii mei să învețe în ritm propriu, să valorifice greșelile ca pe adevărate contexte de învățare, să-și descopere punctele forte din propria personalitate și să le valorifice la cote maxime, să-și identifice aspectele vulnerabile și să construiască planuri de acțiune pentru ameliorarea lor.
Am în clasă un copil dislexic, cu grave tulburări neurologice (malformații congenitale), cu două intervenții majore pe creier, în interval de doi ani (clasa a II-a și a III-a). Recomandările echipei medicale au fost ca eleva să fie școlarizată la domiciliu, pentru a se evita emoțiile și stresul. Copila a refuzat, spunând că în clasă se simte cel mai bine, alături de colegii și de învățătoarea ei. Este extraordinar de talentată la desen și a dus talentul și în grafica pe computer, reușind să ia 2 ani la rând premiul I pentru creativitatea și originalitatea de care a dat dovadă în cadrul concursului „”Danubius Infokids””. Am reușit, cu multă ambiție și răbdare, să depășim împreună etape dificile din viața ei (imaginați-vă că, după a doua intervenție pe creier, aproape uitase cititul, scrisul și operațiile matematice!). Am luat-o de la capăt cu toate și am reușit să recuperăm ceea ce era pierdut.
Un alt copil despre care vreau să vă vorbesc este un băiat cu tulburări de învățare. Pentru el, matematica este ca și limba chineză – nu înțelege deloc. Toate recomandările pe care le-am făcut familiei, de a merge la specialiști pentru investigații, diagnostic și plan de intervenție personalizat, s-au soldat cu un eșec. Familia nu a acceptat niciodată faptul că acest copil nu poate face progresele pe care ei le-ar fi dorit. În acest caz m-am aplecat cu și mai mare atenție, grijă și răbdare asupra nevoilor acestui copil. Am observt că este foarte energic. Am transformat veșnica lui agitație în hărnicie. L-am responsabilizat dându-i sarcini care presupun mișcare: verificarea ordinii în dulapurile individuale și completarea unor tabele și grafice periodice. L-am solicitat să inventarieze resursele din dulapurile cu materiale și să calculeze cât ne-ar costa cumpărarea unor cantități noi. Unde întâmpina dificultăți l-am învățat să se folosească de calculator. Când realizam proiecte colaborative l-am solicitat să facă măsurătorile necesare. S-a implicat de fiecare dată cu maximă seriozitate și nu știu dacă a realizat că a învățat matematică… aplicată.
Foarte mulți dintre elevii cu care am lucrat/ lucrez s-au confruntat/ se confruntă cu probleme emoționale cauzate de absența unui părinte (divorț/ muncă în străinătate), de problemele din familie (lipsa unui loc de muncă/ venituri reduse), de incapacitatea unor părinți de a-și accepta proprii copii cu părțile lor bune și mai puțin bune… Prin toate activitățile curriculare și extracurriculare, dar și prin cele opționale am vizat dezvoltarea unor abilități necesare pentru toată viața: de învățare, de informare, de gândire, de cooperare, de comunicare, de muncă, de adaptabilitate. Și am reușit.