Descriere
Exemplul de bună practică ales este ,,Tabăra etnografică Maramureș, plai cu flori” organizată în săptămâna ,,Școala Altfel”, în perioada 18-21.04.2016.
Activitatea derulată s-a desfășurat pe parcursul a patru zile. În tabăra etnografică au participat 46 de persoane. Locația aleasă a fost una deosebită ca amplasare, servicii și specific maramureșean. Zilnic s-au derulat activități variate, atractive, în care grupul de copii s-a implicat cu mare entuziasm. Ideea activității a fost ca elevii să descopere tradițiile și obiceiurile românilor, tipologii ale satului românesc, ocupații de bază ale locuitorilor de ieri și de azi, portul popular, stiluri de locuințe.
Programul a fost de la început bine organizat, astfel încât copiii să îmbine utilul cu plăcutul. Scopul activității a fost realizat pas cu pas, cu fiecare moment derulat. Astfel, s-au derulat următoarele acțiuni:
– vizitarea unor obiective turistice (M-rea Bârsana, M-rea Peri, Cimitirul Vesel Săpânța, Muzeul satului maramureșean, Mocănița);
– vizitarea unor ateliere meșteșugărești (sculptură, pictură, țesături);
– cunoașterea muzicii populare și a portului popular (,,ședință foto”);
– participarea la un eveniment ce ține de tradiția locului (spălarea păturilor și covoarelor la vâltoare);
– schimb de experiență cu elevii Școala Gimnazială din Oncești;
– realizarea unui portofoliu personal cu fișe, informații, materiale despre locurile vizitate;
– realizarea unui album cu jurnalul taberei și un DVD cu fotografiile făcute,
Au fost implicați și elevi aflați în situații de risc, din această categorie făcând parte 8 copii proveniți din familii divorțate.
Scopul activității
Descoperirea și valorificarea tradițiilor și obiceiurilor cu specific românesc, a unor caracteristici specifice românilor (tipologii ale satului românesc, ocupații de bază ale locuitorilor de ieri și de azi, portul popular, stiluri de locuințe)
Obiectivele educaționale ale activității
îmbogăţirea cunoştinţelor privind tradițiile și obiceiurile românilor din Țara Maramureșului;
dezvoltarea unui comportament responsabil faţă de etnografia locului vizitat;
educarea elevilor în spiritul conservării şi promovării specificului regional vizitat;
dezvoltarea şi manifestarea unor atitudini comunitare deschise, în concordanţă cu principiul „unitate în diversitate”;
realizarea unui schimb de experiență cu elevii altor școli (din mediu rural);
socializarea în cadrul grupului.
Relevanța activității
Cu siguranță toate momentele activității au implicat toți elevii, având un feedback pozitiv asupra tuturor.