Descriere

Pe parcursul celor 11 ani de activitate didactică am ales să elimin monotonia, să vin cu acel element de noutate care să ofere elevilor mei motivație și sprijin pentru evoluția lor ca adulți, considerând faptul că dezvoltarea personalității elevilor este la fel de necesară precum dezvoltarea valorilor și aptitudinilor.

În anul școlar 2018-2019 am ales să utilizăm diferite platforme educaționale pentru motivarea și păstrarea interesului elevilor pentru educație: EASSYCLASS, MODLE, KIDIBOT, INFOPP-platformă realizată personal pentru a publica diverse materiale pentru elevi, teste, generare de certificate. Elevii claselor de gimnaziu au preferat utilizarea platformei KIDIBOT, datorită interfeței specifice vârstei, motivației pentru premii și a clasamentelor realizate de platformă. Pentru a mări interesul elevilor am conceput un proiect, ”KIDIBOT LA NOI ÎN ORAȘ”, oferindu-le elevilor diferite premii (telefon, tabletă, smartwatch, baterii externe, diplome). Proiectul s-a desfășurat în parteneriat cu Primăria Orașului Turceni, în perioada martie-mai 2019. La acest proiect-concurs au participat elevii claselor gimnaziale de la Liceul Tehnologic Turceni.

În luna aprilie 2019, Liceul Tehnologic Turceni s-a clasat pe locul 1 în topul școlilor, datorită punctajului obținut de elevi.

Pe această platformă am publicat diferite teste pentru informatică și TIC, dar am și încurajat elevii să participe la teste din diferite discipline. Astfel, interesul elevilor pentru educație a crescut prin motivarea specifică vârstei.

Din punctul meu de vedere, educația formală se îmbină cu educația nonformală. Am observat din experiență că noi, cadrele didactice avem un rol foarte important în educarea și dezvoltarea elevilor. Trăim în vremuri în care părinții nu au suficient timp să se ocupe de proprii copii, sau mediul din care provin nu le oferă  informații suficiente pentru a modela pozitiv copiii. Aceste bariere pot fi eleminate de noi, cadrele didactice. Elevii au nevoie de modele pozitive și încearcă să copieze comportamentul celor din jur, încă de la vârste fragede. Din dorința de a le oferi elevilor un exemplu pozitiv, a luat naștere proiectul ”Parteneri în ZeroWaste”, în care elevi, părinți și membri ai comunității locale erau partenerii mei în desfășurarea activităților ce implicau în mare parte analiza și participarea la viața comunității locale, conștientizarea și combaterea poluării.

Printre activitățile propuse și realizate putem enumera:

  • Realizarea în școală a unui punct informativ “Colțul verde” care să cuprindă informații despre colectarea selectivă, protecția mediului;
  • Confecționarea de coșuri de gunoi și folosirea lor pentru colecta selectiv în clasă, cel puțin până la încheierea anului școlar;
  • Vizionarea de filme /proiecții/ documentare educative privind colectarea selectivă;
  • Crearea de hrănitoare pentru păsări folosind materiale recuperate, pentru curtea/parcul școlii
  • Organizarea unei expoziții de colaje/picturi/desene pe tema “Planeta Pământ în 2050” sau “Localitatea mea în 2050”;
  • Vizitarea unei stații de sortare sau a unei fabrici de reciclare – vizită la fabrica de rigips SINIAT Turceni;
  • Organizarea unei acțiuni de ecologizare în comunitate, colectând selectiv deșeurile și implicând cât mai multă lume. La această activitate am cerut ajutorul primăriei pentru materialele        necesare – de la saci și mănuși până la ridicarea deșeurilor colectate selectiv.
  • Plantarea de copaci, pomi ornamentali, flori la Mănăstirea Stîmba Jiu, curtea școlii, creșa orașului, ISU Turceni;
  • Construirea unui joc supradimensionat care să poată fi jucat în aer liber. Copiii au descoperit că jocul DOMINO este interesant în aer liber;
  • “Say No to white walls” – Spune nu pereților albi și transformă scoala intr-un loc cald, în care să revii cu drag de fiecare dată. Am ales sa dăm viața laboratorului de informatică prin desenele realizate pe pereți;
  • “Crește-ți singur mâncarea” – plantează/ îngrijește/ mănâncă . Am plantat legume îm recipiente de plastic . Copiii au urmărit evoluția plantelor;
  • Organizarea unui eveniment de schimb de haine/ produse pe idea ”iei același număr de produse câte ai adus” – o modalitate excelentă de a “scăpa” de lucrurile bune, dar care nu-ți mai sunt folositoare;
  • Organizarea unui târg pentru vânzarea lucrurilor vechi – fiecare elev poate aduce produse /jucării /haine în stare bună și să le comercializeze – banii rezultați pot fi folosiți la activități de weekend. Noi am ieșit la În urma celor doua activități ce au implicat schimburi de haine și  vânzări de lucruri vechi, am decis împreună cu elevii clasei  a V-a C donarea lor către Centrul de Copii Târgu Cărbunești;
  • Fii voluntar! Implică-te într-o activitate de voluntariat în comunitate. Am vopsit  paturile  secției  pediatrie a Spitalului  Orășenesc Turceni;
  • Activitate creativă de refolosire a cauciucurilor uzate. Recondiționarea cauciucurilor din zona creșei.
  • Activitate creativă de refolosire a capacelor de plastic recuperate – tablou de 300cm/300cm
  • Activitate creativă de refolosire a hârtiei folosite – reviste, pliante, manuale de utilizare, caiete vechi etc.

Participarea părinților a fost un motiv în plus pentru realizarea acestor activități. Am constatat la elevi o creștere a stimei de sine, o gandire orientată spre pozitivism, creativitate, implicare, colaborare și dorința de a realiza anual aceste activități, alături de alte propuneri.

Scopul activității

Necesitatea adoptării unui comportament ecologic atât la elevi cât și la nivelul societății în care trăiesc, motivarea elevilor pentru lectură, asimilarea de noi cunoștințe.

Obiectivele educaționale ale activității

  • cultivarea şi exersarea competenţelor de leadership;
      – înţelegerea problemelor sociale, culturale, educaţionale etc din societatea în care trăiesc;
      – cultivarea sentimentului de a fi util;
      – realizarea de contacte utile, necesare ulterior în propria carieră;
      – gestionarea de calitate a timpului liber;
  • formarea unor deprinderi utile;
      – ameliorarea unor probleme ale comunităţii;
      – cultivarea sentimentului de a fi util şi a deprinderii de a da ceva din ceea ce ai primit:
  • conştientizarea şi valorificarea unor noi dimensiuni educaţionale;
  • implicarea în organizarea şi derularea unor activităţi cu caracter non-formal;
  • posibilitatea dezvoltării personale în spiritul valorilor europene ale educaţiei;
  • implicarea in probleme sociale, culturale și educaționale;
  • motivarea elevilor în dezvoltarea civică și personală.
  • Relevanța activității

    În cadrul proiectului au fost implicați și elevi din diferite categorii de risc: provenind din familii monoparentale sau cu părinți care muncesc în străinătate, rezultate școlare slabe sau risc de abandon școlar. Implicarea în proiect i-a sprijinit emoțional și le-a dat curajul să depășească situația familială, dar și o dorință mai puternică de a reuși în viață. Printre elevi se regăsesc și cei cu rezultate modeste la învățătură, dar care au înclinații artistice, fiind astfel promovate; sau elevi timizi care au fost încurajați să-și prezinte creațiile și rezultatele.