Descriere
În proiectul pe care l-am ales pentru a-mi reprezenta bunele practici, am ales să „muncesc” cu sufletul. Astfel că, încă de la începutul anului școlar, am avut nu tocmai plăcute surprize referitoare la prezența elevilor la ore. Ca un cadru didactic implicat ce mi-am dorit mereu să fiu, am ales să caut problema absenteismului. Nu a durat foarte mult toată căutarea pe care am pornit-o, pentru că având o clasă de elevi rromi, neajunsurile erau evidente în unele cazuri. Tocmai de aceea, am mers personal pentru a-i chema la școală, interesându-mă de locul unde locuiesc, iar apoi de problema care intervenea în participarea la orele de curs. Așadar, am aflat că lipseau hainuțele, rechizitele, uneori chiar si hrana pentru acei copii. Și cum aș fi putut să fiu indiferentă, când eu eram „desemnată” ca fiind o mamă part-time pentru ei. Pentru 15 suflete, care aveau nevoie de ceea ce puteam eu să le ofer. Bineînțeles, așa au început căutările. În așa-zisul meu proiect, am avut parte de mulți, mulți voluntari! Oameni din tot orașul, ba chiar și de pe la țară, care ba-mi scriau ei, ba le scriam eu. Vedeam că postează donații și simțeam că-s pentru „mine”. Așa s-a tot dat vestea, c-am ajuns să colaborez cu oameni care-și dădeau saltelele, mobila, televizoarele, calculatorul, jucariile sau hăinuțele copiilor lor, pe care nu le mai foloseau. Alții au înțeles că e nevoie și de mâncare, așa că ne-au făcut pachețele. Doamna directoare, știind situația, a fost alături de noi, implicându-se direct cu donații, asemeni altor colegi care mi-au demonstrat că se poate și că împreună putem să facem mult și multe! Doamna Felicia, cea care coordonează Asociația pentru Susținerea și Educarea Rromilor, a fost alături de noi în tot acest timp, iar Asociația „Stop Abandonului Școlar” ne-a fost alaturi prin voluntari din toată Europa, oferindu-ne pachețele chiar și de 1 iunie.
Scopul activității
Scopul acestui proiect a fost de a stimula în mod direct micii școlari, elevi ai ciclului primar din clasa pregătitoare, pentru a crește frecvența la orele de curs și pentru a face posibilă prezența lor într-un număr cât mai mare, astfel scăzând rata absenteismului și a abandonului școlar. Activitățile au vizat cunoașterea situațiilor fiecărui copil, pentru a putea înțelege motivul lipsei lor de la orele de curs, iar mai apoi implicarea directă cu cele necesare pentru a face posibilă participarea elevilor la ore.
Obiectivele educaționale ale activității
Creșterea calității vieții pentru persoanele care trăiesc în situații de risc social, satisfăcându-le nevoia de comunicare și dezvoltare, evitând, astfel, excluziunea lor socială;
În aceasta comunitate a rromilor sunt copii cu situații mai precare pentru care eu am ales să lupt: să ajungă la o creștere într-un mediu cât mai apropiat de cel familial, nelipsiți de cele necesare unei subzistențe decente, dreptul copiilor la educație și la asistență medicală. Pentru acești copii, lipsa rechizitelor, lipsa a hăinuțelor, a spațiului pentru efectuarea temelor sau uneori chiar a mâncării, e un inconvenient. Prin intermediul acestui proiect am încercat să le favorizez situația și să stopez abandonul și absenteismul în rândul celor mici.
Relevanța activității
Toate activitățile desfășurate au fost proiectate pentru a atrage și a insufla cât mai mult din ceea ce înseamnă să fii om și să fii prezent la nevoie. Prin intermediul acțiunilor caritabile, elevii au dobândit aptitudini și deprinderi, au atins competențe specifice asociate disciplinelor cum ar fi: comunicarea în limba română, matematică și explorarea mediului, muzică și mișcare, și nu în ultimul rând, dezvoltare personală. Toți suntem conștienți de dificultățile pe care le întâmpină un elev la intrarea în școală și în virtutea acestui fapt, la clasa pregătitoare se desfășoară activități specifice: jocuri, activități cu un puternic caracter ludic, etc., dar pentru a se ajunge la acel stadiu, e nevoie de un braț întins care să îți spună că poți face acel salt mare, deși emoțiile sunt nenumărate. Proiectul aduce un plus valoare prin aplicarea în contextele de dezvoltare a unor activități cu scopul de a face învățarea interactivă, motivantă și cel mai important, accesibilă tuturor elevilor.