Descriere

Am împărţit copiii în 4 echipe. Fiecare echipă a primit o foaie cu conturul unui om. Le-am cerut să personalizeze conturul. Fiecare echipă şi-a prezentat personajul, iar apoi le-am cerut să vorbeasca urât cu el, aşa cum au auzit că fac ați copii. La fiecare jignire am rupt o parte din planşă.

În a doua parte a activităţii am cerut copiilor să lipească părţile rupte ca într-un puzzle. Au recunoscut că pare exact ca la începutul activităţii. Le-am spus că aşa arată sufletul unui copil jignit şi umilit, exact ca piesele unui puzzle. Pare că, la început, copilul nu se schimbă, însă sufletul lui s-a spart în mii de cioburi exact ca o sticlă distrusă, greu de lipit, greu de refăcut.

La final, au tras concluzia activităţii, aceea că trebuie să ne acceptăm aşa cum suntem deoarece suntem diferiţi şi fiecare dintre noi are calităţi care trebuie descoperite şi apreciate.

Scopul activității

Manifestarea unor deprinderi de comportament moral- civic în contexte de viaţă din mediul cunoscut; aplicarea unor norme de conduită în viaţa cotidiană.

Obiectivele educaționale ale activității

  • să realizeze prin desen imaginea unui personaj real/ imaginar
  • să descrie oral personajul desenat
  • să imite comportamentul şi limbajul neadecvat al unor persoane/ copii
  • să descrie sentimente trăite în situaţii plăcute/ neplăcute
  • să deosebească un comportament civilizat de unul inadecvat în situaţii concrete de viaţă
  • Competențe de format / dezvoltate elevilor

  • Explorarea calităţii de persoană pe care o are orice om
  • Identificarea unor trăsături morale definitorii ale persoanei
  • Recunoşterea unor atitudini în raport cu ceilalţi oameni/ copii
  • Manifestarea unor atitudini pozitive în raport cu ceilalţi oameni/ copii
  • Explorarea unor relaţii existente în cadrul grupului
  • Relevanța activității

    Toate cele patru echipe au desenat fete. Probabil au considerat că ele sunt mai vulnerabile.

    Elevii au concluzionat că suntem diferiţi, însă fiecare copil are calităţi şi defecte. Important este să apreciem calităţile persoanei să le punem în valoare în orice împrejurare, deoarece anumite defecte pot fi ignorate, chiar depăşite.

    Unii elevi poate nu ştiu ce potenţial zace în ei şi atunci este datoria noastră ca dascăli să le descoperim, să le evidenţiem şi să le punem în valoare.

    De asemenea avem datoria de a stopa din faşă intenţia unor elevi de a se amuza sau chiar de a ironiza colegii, de a-i învăţa pe copii să-şi provoace colegii în a-si descoperi calităţile, de a-i pune în situaţii diverse prin care să-şi valorifice potenţialul.