Descriere

Una din activitățile îndrăgite de copii, din cadrul Proiectului intitulat ”Inovație și stare de bine în sala de clasă” a fost ”Elemente ale viitorului în sala de clasă”. În urma participării la o campanie, a fost câstigat, prin implicarea părinților și a colegilor, un robotel mTiny. Sosirea lui din China a fost un prilej de a-i familiariza pe copii cu harta lumii si pozitionarea tării noastre în raport cu alte țări.
Prin intermediul unor jocuri, elevii au învățat coduri de programare vizuală, un pas premergător utilizării robotelului mTiny. De asemenea, a fost un prilej de a face cunoștință cu Paxi, – mascota programelor Agenției Spațiale Europene pentru elevi.
Apoi au exersat codurile cu ajutorul acestui robotel, care execută mișcări în funcție de comenzile date de ei. Actvitatea de învățare a căpătat o formă ludică, elevii învățând de plăcere. Astfel, au fost aplicate elementele de programare în activitățile de comunicare, în cele de matematică și explorarea mediului, dar și arte vizuale. Elevii au construit serii de coduri pentru a-și consolida literele învățate și a forma cuvinte simple. În activitățile matematice le-au fost folosit pentru a indica un număr, pentru a arăta rezultatul unei operații simple, etc. Cu ajutorul mărgelelor la cald, au realizat siluete-decoruri pentru bradul de Crăciun.
Cel mai important este că programarea i-a determinat să lucreze împreună,să coopereze. Astfel, în cadrul Săptămânii Europene a Programării, elevii au realizat fise de codare/decodare la nivelul lor, apoi au realizat o mână mecanică. Ei au înțeles principiul de funcționare a mâinii și au găsit, împreună soluții pentru rezolvarea problemei: ”Cum facem mâna să se miște, să poată prinde obiecte?”. Rezultatul i-a determinat să-și dorească mai mult.

Scopul activității

Instaurarea stării de bine pe parcursul tuturor activităților desfășurate; Dezvoltarea creativității și a gândirii critice în vederea rezolvării cu succes a sarcinilor de orice natură;

Obiectivele educaționale ale activității

– Familiarizarea elevilor cu domeniul programării, cu codurile de programare vizuală;
-Utilizarea codurilor de programare vizuală în activitățile curriculare;
-Formarea competențelor de comunicare și interacțiune cu alți elevi în vederea găsirii unor soluții la problemele identificate;
– Explorarea lumii înconjurătoare prin acțiune directă;
– Participarea la campania ”Săptămâna Europeană a Programării”
– Crearea unei atmosfere plăcute, pentru a determina implicarea activă a elevilor în propria dezvoltare.

Relevanța activității

De ce activități de programare, încă de la clasa pregătitoare? Pentru că prin intermediul acestora, elevii au reușit: să se familiarizeze cu știința computațională prin intermediul jocurilor, puzzle-urilor, cărților de joc, să-și dezvolte gândirea computațională, să descrie o problemă și să găsească soluții practice, să-și descopere un algoritm pentru rezolvarea ei, să dezvolte relații de cooperare și întrajutorare, învață să asculte și opinia altor colegi pentru a putea construi împreună, să-și dezvolte creativitatea și gradul de implicare, să-și gestioneze nemulțumirile și să le transforme în inovații, să învețe bazele programării într-un mod amuzant.