Descriere
Proiectul transdisciplinar „Jurnalul meu de sănătate” derulat în anul școlar 2019-2020, în cadrul școlii online, a venit ca o necesitate a momentului și a fost inspirat din manualele Editurii Intuitext, precum și ca urmare a parteneriatului încheiat cu Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Dâmbovița, valorificând achizițiile dobândite la cursul de formare „ABC-ul emoțiilor” parcus în acest cadru. Proiectul a abordat în manieră transdisciplinară probleme ce țin de alimentație, mișcare, activități de timp liber, emoții, stare de bine și i-a angajat pe elevi într-o misiune salvatoare, pentru ei și pentru cei dragi.
Elevii au citit reviste, enciclopedii, articole despre o viaţă sănătoasă. Au realizat o listă cu 10 reguli de urmat pentru menţinerea stării de sănătate, lucrând în grupuri de câte 5-6 copii, comunicarea în grupuri mici realizându-se pe WhatsApp. Listele au fost postate pe platforma ClassDojo, în activitatea destinată proiectului la care au avut acces toți elevii clasei.
Activitățile au fost inițiate în cadrul videoconferințelor realizate cu ajutorul aplicației Zoom, ghidându-i pe elevi în realizarea unor rețete pentru preparate alimentare sănătoase, a unor jocuri de mișcare în familie, sugerându-le idei pentru activitățile de timp liber, oferindu-le modele de personaje menite să ofere stare de bine. Copiii au fost motivați să acționeze atât pentru binele lor, cât și pentru al membrilor familiei și al prietenilor. Fiecare copil a realizat o histogramă a activităţilor preferate, un program zilnic, a completat un jurnal de sănătate, și-a creat parteneri imaginari care să îi sprijine în acțiune, totul într-o manieră preferată potrivită stilului de învățare propriu și inteligenței predominante. Fiecare copil a înţeles că el este ceea ce face, ceea ce preferă, ceea ce îndrăgeşte şi s-a reprezentat ca un întreg format din piese de puzzle.
De asemenea, am avut în vedere identificarea unor modalități inedite pentru prezentarea activităților practice realizate individual, pentru valorizarea produselor activității, conducându-i pe copii în utilizarea unor aplicații atractive, NasaSelfies, ChatterKid, Timetable. De fiecare dată, am oferit copiilor feed-back pozitiv, ceea ce i-a motivat să acționeze continuu.
Scopul activității
Formarea și consolidarea abilităților de viață sănătoasă, a abilităților emoționale, cu accent pe conștientizarea de sine, formarea unui stil de viață sănătos, comunicarea asertivă, gestionarea emoțiilor, depășirea emoțiilor generate de presiunea grupului, adoptarea deciziilor pentru o dezvoltare sănătoasă
Obiectivele educaționale ale activității
– Formarea abilității de a desfăşura acţiuni practice cu impact pozitiv asupra stării proprii de sănătate, dar şi a celor din jur, aplicând achiziţiile referitoare la măsurarea mărimilor;
– Formarea capacităţii de a realiza planuri individuale pentru menţinerea stării de sănătate;
– Formarea şi dezvoltarea deprinderilor de a respecta regulile de igienă;
– Formarea capacității de a gestiona comportamentele cu impact pozitiv asupra sănătăţii proprii, completând tabele pe baza activităţii proprii şi construind grafice simple cu rol de monitorizare;
– Dezvoltarea capacităţii de a realiza minicărţi pe teme de interes comun;
– Formarea abilităţii de a-şi exprima emoţiile de bază în comportamente;
– Formarea abilităţii de a transmite mesaje cu impact pozitiv asupra sănătăţii minţii, inimii, sufletului;
– Formarea unei atitudini responsabile faţă de sănătatea proprie şi a celor din jur;
– Formarea capacităţii de realizare a schimbului de bune practici în mediul online;
– Formarea capacităţii de interevaluare în mediul online;
– Formarea competenţelor digitale.
Relevanța activității
În primul rând, elevii au învățat să își realizeze planuri individuale pentru menţinerea stării de sănătate proprii și a celor dragi, pentru asigurarea echilibrului emoțional, dar și să le pună în aplicare. Astfel, jurnalul de sănătate, programul activităților zilnice, preparatele realizate, jocurile și personajele inventate sunt elocvente. De asemenea, elevii au învățat să își exprime sentimentele, trăirile, în modalități diverse, în funcție de inteligența predominantă și de stilul propriu de învățare. Reprezentarea propriului corp sub forma unui puzzle cu piese conținând imagini, cuvinte, culori, numere este grăitoare. Obiectele confecționate pentru a-i ajuta în misiunea salvatoare și modalitatea în care le-au însuflețit sunt fragmente din trăirile copiilor, eficientizând activitatea lor și conducându-i la asigurarea propriei stări de bine, dar și a celor dragi. Nu în ultimul rând, elevii au învățat comportamente adecvate mediului online, comunicarea politicoasă pe această cale, în grupuri mai mari sau mai mici. Ei au fost conduși către formarea unor competențe digitale adecvate particularităților de vârstă și individuale, fiind permanent puși în situația de a utiliza platforma de învățare ClassDojo, aplicația Zoom pentru videoconferințe, diverse aplicații online (NasaSelfies, ChatterKid, Timetable) pentru realizarea unor produse.