Descriere
Pașii întregii activități au avut la bază conceptul de politici publice. Prin metoda proiectului, elevii au parcurs mai mulți pași și au propus autorităților publice locale o politică publică pentru rezolvarea unei probleme a comunității. Problema identificată de ei a fost riscul producerii unor accidente în preajma trecerilor de pietoni, iar soluția pentru problema publică propusă a fost realizarea unor marcaje pietonale rutiere 3D. Pașii parcurși au fost: identificarea problemelor comunității, selectarea unei probleme pentru a fi studiată, culegerea de informații – (istorie – text lege), elaborarea unei propuneri de politică publică, elaborarea unui plan de acțiune, finalizarea portofoliului clasei, prezentarea publică, realizare unei prezentări Powerpoint (educație plastică, limbă și comunicare), reflecții asupra experienței de învățare.
Elevii au completat platforma electronică (TIC) a proiectului, au oferit feedback prin completare de chestionare pe Google Forms și au realizat o campanie de responsabilizare a elevilor în calitate de pietoni cu titlul “Fii pietOM” (Consiliere și orientare).
„Conținuturile teoretice ale programei de educație civică au avut în totalitate aplicabilitate practică. Proiectul a asigurat o învățare activ- participativă, pornind de la practică spre teorie și nu invers, cum se face în mod tradițional. Aspectele transdisciplinare ale proiectului au vizat discipline precum: istoria, geografia, TIC, limba și litratura română, educația plastică. Metodele moderne care au facilitat învățarea au fost: studiul de caz, învățatea prin descoperire, observația, învățarea prin cooperare, metoda proiectului, dezbaterea, interviul, jocul de rol, reflecția etc. Profesorul a lăsat grupului de elevi posibilitatea de gestionare a situațiilor și de realizare a alegerilor. Elevii sunt cei care redactează documentele cercetării: act normativ, plan de acțiune, adresă oficială, declarație de constituționalitate, fluturași campanie rutieră, textul susținerii publice, ppt – ul aferent și susțin prezentarea publică”.
REZULTATELE DIRECTE
– Platforme electronice completate, portofoliul electronic (poze, film), portofoliul pe suport fizic (postere, fișe de lucru completate, ppt, text prezentare publică, documente redactate);
– O cercetare și un interviu, ambele realizate de elevi;
– Marcaje pietonale 3D, strada Retezatului.
IMPACTUL ACTIVITĂȚILOR – Activitățile au avut un impact pozitiv asupra elevilor, aceștia s- au implicat activ. Atmosfera orelor a fost una benefică învățării și cooperării, ritmul orei unul foarte bun, elevii au demonstrat că dețin cunoștințe valoroase la nivelul disciplinei, că înțeleg procedura de inițiere a unei politici publice (pot să-și exercite dreptul la libera exprimare, exersează votul democratic, experimentează concesia). Fiecare elev s-a simțit pus în valoare și important în desfășurarea proiectului, deoarece toate ideile au fost analizate și dezbătute (și–au dezvoltat abilități de gândire critică și analitică). Activitatea a stimulat dezvoltarea unor atitudini pozitive față de participarea civică, le-a dezvoltat elevilor încrederea în propria capacitate de a contribui la schimbări în societate, dar și de a-și asuma responsabilități civice și de a acționa în mod constructiv pentru îmbunătățirea situației din comunitatea lor.