Descriere
Am considerat mereu esențială în dezvoltarea copiilor familiarizarea cu cărțile, nevoia de a li se citi, pentru a construi conectare cu ei, de la nevoia de a citi (după ce își însușesc tainele cititului) și până în momentul în care lectura devine o obișnuință.
Nevoia implementării proiectului „Pe aripile lecturii” a venit după o discuție cu elevii mei din clasa pregătitoare, despre povești, personaje din povești, despre cărți. Observând că mulți dintre ei nu cunosc poveștile copilăriei, personajele poveștilor, iar unora dintre ei părinții lor nu le-au citit niciodată o poveste pentru că nu știu citi, am hotărât să implementez acest proiect de activități și ateliere de lectură.
Primul pas a fost crearea unui colț de lectură, un colț cu o mică bibliotecă în care elevii găseau diverse cărți pentru copii. Copiii au început să exploateze locul, să răsfoiască, să recunoască litere, stârnindu-le dorința de a afla ce se ascunde în filele cărților. Propunerea a venit din partea unei fetițe ( acesta era și scopul) „Doamna învățătoare, ne citiți o poveste?”.
Am început prin a le citi cărți, stârnindu-le curiozitatea și dorința de a reuși să citească și ei cărți, purtam discuții despre întâmplări, personaje, realizând activități diverse în conformitate cu cartea citită.
Cărțile au fost atent alese, în funcție de particularitățile de vârstă a elevilor.
Începând mai stângaci, exersând , elevii au început să citească și ei, să le citeasă părinților.
Mutându-se toate activitățile în online, proiectul nostru a început să prindă o altă formă, activitățile desfășurându-se în mediul online. Elevii citeau povești, fișe de lectură pe care le postau pe pagina de Facebook a clasei și pe Google Classroom, ceilalți copii îi ascultau iar la următoarea întâlnire discutam despre povestea citită. După un program stabilit de comun acord, copilul citea un fragment dintr-o carte, o poveste și o posta pe grupurile noastre.
După întoarcerea la școală dorința copiilor de a citi a fost mai mare. Aceștia și-au făcut abonamente la biblioteca școlii, își aduceau cărți de acasă, le împrumutam eu cărți și citeau în pauze în fața clasei, citeam în parcul orașului, în curtea școlii și chiar la Grădina Botanică a orașului.