Scopul activității
descoperirea plăcerii de a citi de la cea mai fragedă vârstă.
ȘCOALA poate fi un loc ideal pentru cele 10 minute de lectură zilnică.
Deși unora li s-ar părea desuete, lecturile suplimentare (dar și cele obligatorii)
sunt încă (și voi fi, să sperăm) sarea și piperul formării unui copil. Trăim în epoca tehnologiei, când internetul, televizorul, gadget-urile, tabletele, iPad-urile ocupă, atât pentru cei mici cât și pentru cei mari, locul de bază în viața de
zi cu zi, și, astfel, pentru un dascăl, devine din ce în ce mai greu să-i orienteze pe
copii spre lectura cărților (știind că aceasta e o metodă sigură de a dezvolta
creierul, metodă dovedită științific https://www.cmu.edu/news/archive/2009/December/dec9_brainrewiringevidence.shtml ) și imposibil(uneori) să îi convingă de faptul că adevărata libertate o regăsești în cărțile pe care le citești (literatură, beletristică, știință), că echilibrul interior se formează și se menține păstrând legătura vie cu acești prieteni de nădejde: cărțile. Cultura cititului nu se obține din neant, nu e un dat din născare, ci ea trebuie cultivată în familie ,încă din primii ani de viață ai copilului, când micuții
pot fi captivați de poveștile pe care mama le spune cu vocea ei blândă înainte de
culcare sau în pauza unor activități pe care membrii familiei le întreprind
împreună. Educatoarea și învățătoarea sunt pilonii capabili să-i determine pe
elevi să continue să citească. Lectura model a textelor-suport, pe care dascălii le
folosesc în procesul instructiv-educativ (mă refer aici la ciclul primar), nu trebuie
să constituie o practică demodată, un nonsens sau o pierdere de vreme, întrucât
cititul cu voce tare e o etapă importantă în procesul învățării cititului și ocupă
locul cel mai important în activitatea de învățare. În ciclul gimnazial, accentul
cade pe citirea independentă, în gând, care are, de altfel, cel mai mare
randament, fiind și o perioadă în care, se presupune că, elevii sunt familiarizați
deja cu această practică.
descoperirea plăcerii de a citi de la cea mai fragedă vârstă.
dezvoltarea abilităților de lectură
o prevenirea fenomenului de analfabetism funcțional
o dezvoltarea vocabularului activ și pasiv
o dezvoltarea gândirii critice
Pe parcursul anilor școlari, începând cu clasa pregătitoare am introdus activitatea de lectură gradat, am cerut ca fiecare elev să vină cu o carte în ghiozdan din care citește zilnic 10 minute. Pe măsură ce au învățat să citească am transferat aceste competențe în viața de zi cu zi( să citească instrucțiuni, sa poată face experimente), activitatea de lectură s-a derulat în spații nonformale( parc , loc de joacă etc)Elevii au fost extrem de încântați de acest proiect. In fiecare zi erau nerăbdători să aibă momentul de lectură. De asemeni la nivelul grupului a crescut gradul de coeziune și intrajutorare, de fiecare dată când un copil își uita cartea acasă, ceilați îl ajutau .