Descriere
Activitățile prezentate în portofoliu:
Conținutul activității:
Exemplificarea metodei ciorchinelui în lecţia de Educaţie tehnologică
Tema lecției – Clădiri. Clasificarea clădirilor – Unitatea: Organizarea mediului construit, Cls. a VI-a
Metode:
Metoda ciorchinelui
Sarcini de lucru:
• Elevii sunt grupaţi în echipe de 2 persoane;
• Fiecare echipă primeşte câte o fişă de lucru care are scris în centrul ei, într-un cerc , – Categorii de clădiri, respectiv, grupa nr.1: clădiri de locuit; grupa nr.2: clădiri de învăţământ; grupa nr.3: clădiri de sănătate; grupa nr.4: clădiri de cultură; grupa nr.5: clădiri comerciale; grupa nr.6: clădiri administrative; grupa nr.7: clădiri de sport; grupa nr.8: clădiri turistice;
• Elevii trasează pe fişă săgeţi din acel cerc spre alte cercuri, în care vor nota exemple de clădiri din fiecare categorie;
• După ce au finalizat fişa, un reprezentant al fiecărei echipe merge la tablă şi prezintă întregii clase rezultatul final;
• Se analizează fişele şi se notează fiecare echipă.
Scopul activității
Promovarea activităților și practicilor didactice eficiente și scalabile în structurarea competențelor, abilităților, aptitudinilor și atitudinilor elevilor săi, sprijinirea parcursului școlar al acestora în niveluri superioare de educație.
Oferirea unui model de bună practică în educație care să presupună cunoașterea nevoilor și intereselor fiecărui copil, adaptarea creativă a strategiilor didactice la specificul său (dar și a clasei/unității de învățământ/zonei socio-economice și culturale), implicarea actorilor relevanți din comunitate în activitățile de învățare.
Realizarea de bune practici creative în educație, care să presupună următoarele aspecte:
- aplicarea în mod creativ și inovativ a programelor școlare la nivel gimnazial și care să genereze schimbare/progres școlar la nivelul claselor de elevi;
- folosirea de metode și strategii didactice interactive/inovative pentru a crea un context de dezvoltare a competențelor-cheie;
- adaptarea demersului didactic creativ la nevoile și interesele elevilor, personalizând predarea, astfel încât fiecare elev să își poată atinge și valorifica propriul potențial;
- utilizarea eficientă/generarea de Resurse Educaționale Deschise;
- facilitarea accesului la educație pentru copii din medii defavorizate, prin crearea unui mediu școlar incluziv și care reușesc să reducă riscul de eșec școlar.
Obiectivele educaționale ale activității
Punerea în valoare, la nivel local, județean și național, a unor exemple de bune practici în educație, care să aducă beneficii sistemului educațional și să contribuie la:
îmbunătățirea calității și atractivității actului educațional și ameliorarea rezultatelor școlare, cu accent pe actul pedagogic din comunitățile dezavantaje;
crearea unui spațiu educațional incluziv;
diseminarea exemplelor de bune practici în predarea și evaluarea creativă la nivel de sistem.
Relevanța activității
îmbunătățirea calității și atractivității actului educațional și ameliorarea rezultatelor școlare, pentru categoriile de elevi aflați în situații de risc școlar
crearea unui spațiu educațional incluziv.
stimularea implicării active în rezolvarea sarcinilor de lucru și pentru categoriile de elevi aflați în situații de risc școlar, aceştia fiind mai conştienţi de responsabilitatea ce şi-o asumă;
asigurarea unui demers interactiv al actului de predare–învăţare–evaluare, adaptat nevoilor de individualizare a sarcinilor de lucru pentru fiecare elev, valorificând şi stimulând potenţialul creativ şi originalitatea acestuia.