Descriere

După ce au repetat tot ce știu despre meserii și cariere și importanța lor pentru viitor, cei 29 de elevi ai mei din clasa pregătitoare au participat la o activitate prin care am vrut să-i motivăm să fie interesați de o carieră în domeniile STEM (Științe, Tehnologie, Inginerie și Matematică) în viitor.
Am pregătit activitatea vorbind despre cariere și privind imagini legate de acestea (chirurg, dentist, programator, inginer). Le-am cerut elevilor să răspundă la întrebarea: este un bărbat sau o femeie?
De cele mai multe ori, atunci când vorbim de meserii în domeniile STEM, prima imagine care vine în mintea unui copil este un bărbat; așa au răspuns și elevii mei.
Câțiva experți – părinți – au fost invitați în clasă și au vorbit cu elevii despre locul lor de muncă, profilul lor profesional și motivul pentru care au ales să practice o carieră în domeniile STEM.
A urmat o activitate practică: elevii au creat un cod de bare (folosind bare albe și negre din hârtie magnetică), cu ajutorul unei mame care lucrează ca programator. Ca să înțeleagă cum funcționează calculatorul, li s-a explicat celor mici că tot ceea ce „știe” calculatorul se bazează pe folosirea cifrelor 0 și 1 în diferite combinații, fapt ce i-a uimit și fascinat, deopotrivă, pe copii. Prin urmare, atunci când se creează un cod de bare, programatorii folosesc doar cifrele 0 și 1, combinate.
Li s-a explicat, de asemenea, că există și alte tipuri de coduri – cum este codul QR. După ce au înțeles, pe tabla magnetică, copiii au așezat dungile albe și negre după un model și au obținut un cod de bare. Când au citit codul, cu cititorul special, au descoperit numele clasei: PAXI.
A urmat întrebarea: La ce este codul de bare/ codul QR util? Fiecare elev a primit un breloc cu un cod QR imprimat. Li s-a adresat întrebarea dacă acest cod este util și pentru ce anume. Apoi, s-au citit codurile QR folosind telefonul mobil. La citire, cu aplicația descărcată pe telefonul mobil, au descoperit numele fiecărui copil, clasa și școala.
La final, au spus ce le-a plăcut cel mai mult în activitate și de ce. Firește, cel mai mult le-a plăcut că au folosit telefonul mobil și că au aflat ce „știe” calculatorul.

Scopul activității

Creșterea interesului elevilor de clasă pregătitoare față de o carieră în domeniile STEM (Științe, Tehnologie, Inginerie și Matematică) în viitor.

Obiectivele educaționale ale activității

  • Să recunoască, după cel puțin trei caracteristici principale, o meserie
  • Să descrie, utilizând cel puțin o caracteristică, o meserie prezentată
  • Să explice, utilizând limbajul propriu, modul de bază de funcționare a calculatorului
  • Să creeze, în grup, un cod de bare dat, utilizând benzi magnetice
  • Să identifice cel puțin un argument pentru a susține importanța utilizării dispozitivelor electronice/aplicațiilor în viața de zi cu zi
  • Competențe de format / dezvoltate elevilor

    MEM 2.1. Orientarea şi mişcarea în spaţiu în raport cu repere/direcţii precizate, folosind sintagme de tipul: în, pe, deasupra, dedesubt, lângă, în faţa, în spatele, sus, jos, stânga, dreapta, orizontal, vertical, oblic 4.2. Identificarea relaţiilor de tipul „dacă…atunci…” între două evenimente succesive
    CLR 1.1. Identificarea semnificaţiei unui mesaj oral, rostit cu claritate
    DP 3.3. Identificarea hobby-urilor, jocurilor şi activităţilor preferate
    AVAP 2.3. Realizarea de aplicaţii/compoziţii/obiecte/construcţii simple, pe baza interesului direct

    Relevanța activității

    Necesitatea de a îmbunătăți și de a dezvolta abilități și competențe digitale, în cadrul unui program incluzând societatea incluzivă, este foarte apreciată în planificarea pe termen scurt și lung a activităților bazate pe educația STEM. Deseori, elevii se plâng că nu înțeleg sau nu le plac orele de matematică, științe, fizică, chimie etc., iar cauzele sunt, în primul rând, în abordarea lecțiilor de zi cu zi. O activitate STEM, cu legături în curriculum, aduce, cu siguranță, abordarea interdisciplinară, legată de realitate, care îi va ajuta pe copii să se apropie de domeniile științei, tehnologiei, ingineriei și matematicii. Utilizarea tehnologiei este o soluție STEM care combină utilizarea calculatorului/tabletelor/telefoanelor mobile, angajarea de proiecte bazate pe standarde și o abordare bazată pe descoperire. În clasă sunt elevi proveniți din familii monoparentale (4), cu CES (1), imigranți (2), cu dificultăți de învățare (2), cu cel puțin un părinte plecat în străinătate (3); acest gen de activități le oferă tuturor posibilitatea de a se implica, de a comunica și de a coopera, pentru a se dezvolta. Învățarea prin colaborare sprijină elevii, introducându-i în gândirea computațională și familiarizându-i cu principiile ingineriei într-un mod distractiv și interesant. Elevii, indiferent de mediul din care provin, de posibilitățile materiale sau de caracteristicile de personalitate individuale, vor fi motivați și atrași de cariere STEM în viitor. Prin urmare, ne aducem contribuția la pregătirea pentru piața muncii locale a generației viitoare. De asemenea, crește încrederea în sine și îi face pe elevi să …le placă la școală.