Descriere
Proiectul eTwinning reprezintă o prelungire a preocupărilor de mai bine de o jumătate de deceniu pentru promovarea limbii române și a identității românești în rândul copiilor români din diaspora. Am început cu Școlile de vară realizate chiar în comunitățile românești din diaspora (Italia) în urmă cu 6 ani, realizate trianual și cu Școli de aprofundare a limbii române și a mobilizării mai multor factori decizionali din orașul Borșa, Maramureș (directori din 10 școli din oraș, primarul, 10 parohii din oraș, profesori de limba română, învățătoare) unde s-au întors din Italia mai multe familii cu copiii, dorind să se stabilească definitiv acasă. Riscul cel mai mare era pentru elevi, care se adaptau foarte greu la școală, având chiar tema de a nu face față nivelului ridicat al școlilor din România. A urmat proiectul eTwinning în care am mobilizat mai mulți parteneri din Europa, respectiv școli care aveau în componența lor, copii români.
În cadrul proiectului eTwinning, din ultimii doi ani, am dorit să promovăm identitatea românească în rândul copiilor români din comunitățile din Italia, Spania, Belgia, Irlanda, Republica Moldova, cu care am încheiat parteneriate, dar și de peste Oceanul Atlantic și Pacific. S-au realizat următoarele activități: 1. Păpușa Măriuca -”Ambasadorul identității naționale”, a călătorit prin țările partenere din Europa, dar și din Canada, America și Australia (unde este așteptată) pentru a aduna nevoile copiilor români din diaspora, în privința păstrării identității naționale, dar și să culeagă impresii despre identitatea pe care o mai păstrează acești copii într-un Jurnal. Măriuca a fost prezentă la toate activitățile proiectului legate de evenimente românești în diaspora; 2. S-a realizat o Campanie în care s-a colectat 14.000 de volume de carte românească pentru cele 275 de comunități românești din Italia, unde au format minibiblioteci, și încă 7.000 de volume de carte românească pentru Spania, Țările de Nord și Republica Moldova. Cărțile au fost donate de școlile și parohiile din județele Cluj, Bistrița și Maramureș. Campania s-a realizat în două etape: prima, în toamna anului școlar 2019-2020 , iar a doua, în perioada pandemiei. Au fost create minibiblioteci în sute de comunități românești din diaspora. 3. S-au realizat/colectat resurse educaționale, cu carcater interdisciplinar, folosind diverse aplicații, fiind încărcate în platforma eTwinning și red-religie.ro la Românii de pretutindeni. Resursele au fost prezentate în Europa, Canada și America; 4. S-a realizat, săptâmânal, Povestea românească online pentru copiii din România, Portugalia și Italia; 5 Expoziția de fotografie, intitulată ”Frumusețea satului românesc văzută prin ochii copiilor; 6. Donarea a două războaie de țesut pentru copiii români din Bassano del Grappa și Assolo;7. Concursul online ”Împreună cu Hristos prin lume la începutul mileniului III” la care au participat peste 5.400 de copiii români de pretutindeni, iar eseurile acestora au fost publicate în cărți cu ISBN, cu care au fost premiați copiii în Bis. de care aparțin, din întreaga lume.