Descriere

LANGUAGE LEARNING VIA LITERATURE / APPRENDRE UNE LANGUE À TRAVERS LA LITTÉRATURE, proiect eTwinning desfăşurat pe o perioadă de 3 luni în partenariat cu Turcia, Macedonia, Grecia si Polonia, pune la dispoziție atât profesorilor de limbi moderne cât și elevilor, câteva sugestii și modalități de prezentare a literaturii dintr-o altă perspectivă, într-o manieră mult mai activă, mai atrăgătoare
În cadrul proiectului au participat elevi de gimnaziu, elevi care şi-au dorit să descopere literatura dintr-o altă perspectivă şi care au vrut să cunoască alte culturi, mentalităţi, civilizaţii. Activităţile propuse au fost extrem de variate: confecţionarea de marionete din diferite materiale, punerea în scenă a fabulei Corbul şi Vulpea ( teatru de pãpuşi – piesa a fost regizată şi jucată de elevii de gimnaziu pentru colegiii lor mai mici, copiii de la Grădiniţa Tismana), crearea de afişe şi pliante pentru a atrage atenţia asupra frumuseţii literaturii, scrierea şi înregistrarea unei poveşti în limba franceză – MARIE ET L’ÉCHO, realizarea de benzi desenate având diferite tematici.
Proiectul eTwinning a deschis o poartă pentru profesorii și elevii participanți, ceea ce ne-a făcut să realizăm legăturile dintre culturi, metode și tehnici similare și diferite pe care le folosim în predarea limbii engleze/franceze ca limbi străine, importanța folosirii instrumentelor TIC pentru a-i face pe elevi să-și asume roluri active în procesul de învățare și oportunitățile online atât pentru studenți, cât și pentru profesori. Elevii au fost extrem de încântaţi de activităţile propuse şi desfăşurate împreună cu partenerii noştri – au interacţionat cu elevi din alte ţări, au participat la conferinţe video în fiecare săptămână pentru a se cunoaşte mai bine şi pentru a-şi îmbunătăţi cunoştinţele de limbă.

Scopul activității

Scopul proiectului este de a demonstra că textele literare pot fi utilizate în clasa FLE, în ciuda complexității și specificităților lor, deoarece oferă o serie de posibilități.Textele literare sunt suporturi autentice pentru predarea / învățarea FLE, suporturi care oferă și îndeplinesc toate obiectivele și abilitățile de care elevul are nevoie pentru a dobândi noi cunoștințe, fie ele lingvistice, fie ele culturale. Document autentic, textul literar este o adevărată sursă didactică care încurajează și stimulează: comunicarea didactică, producerea de mesaje orale / scrise, interacțiunea

Obiectivele educaționale ale activității

– dezvoltarea competenţelor de limbă
– descoperirea şi îmbunătãţirea unor abilitãţi şi capacitãţi cultural- artistice
– ameliorarea situaţiei la învãţãturã, în special în cazul elevilor cu risc de abandon şcolar sau repetenţie
– crearea unui climat propice studiului
– încurajarea exprimãrii propriei opinii
– utilizarea noilor tehnologii

Relevanța activității

Activităţile propuse au fost extrem de variate: confecţionarea de marionete din diferite materiale, punerea în scenă a fabulei Corbul şi Vulpea ( teatru de pãpuşi – piesa a fost regizată şi jucată de elevii de gimnaziu pentru colegiii lor mai mici, copiii de la Grădiniţa Tismana), crearea de afişe şi pliante pentru a atrage atenţia asupra frumuseţii literaturii, scrierea şi înregistrarea unei poveşti în limba franceză – MARIE ET L’ÉCHO, realizarea de benzi desenate având diferite tematici. Proiectul eTwinning a deschis o poartă pentru profesorii și elevii participanți, ceea ce ne-a făcut să realizăm legăturile dintre culturi, metode și tehnici similare și diferite pe care le folosim în predarea limbii engleze/franceze ca limbi străine, importanța folosirii instrumentelor TIC pentru a-i face pe elevi să-și asume roluri active în procesul de învățare și oportunitățile online atât pentru studenți, cât și pentru profesori. Mai mult decât atât, activitățile au fost planificate în funcție de subiectele pe care le-am ales lunar cu partenerii noștri. Am abordat subiecte precum : CELE 2 FEȚE ALE TEHNOLOGIEI (cum să te îndepărtezi de aspectele negative ale tehnologiei și cum să beneficiezi de oportunitățile oferite de tehnologie) – a fost realizat un filmuleţ pe această temă: partenerii noştri din Turcia au scris scenariul, iar elevii de la Liceul Tehnologic Tismana l-au jucat şi filmat, iar o altă şcoală l-a editat. Un alt subiect a fost PRIETENIA – pentru a motiva elevii să vorbească limba engleză, respectiv franceză – am creat jocuri folosind mijloace TIC, precum Guessing Game ( elevii s-au descris şi s-au prezentat pornind de la personaje avatar imaginate de ei). NATURA a fost o altă temă discutată, având ca şi scop creșterea conștiinței despre importanța protejării naturii – pornind de la o poezie, ei au avut de realizat o lucrare plastică pentru a evidenţia cât mai bine tema, mesajul acesteia.