Scopul activității
Formarea și dezvoltarea competențelor de recunoaștere, comparare , ordonare și operare cu fracții echiunitare și subunitare
Întrucât capitolul despre fracții li s-a părut copiilor cel mai dificil, complex, greu de înțeles și reținut, pentru a-i ajuta să depășească reticențele referitoare la fracții, să-și reactualizeze cunoștințele însușite în anul trecut, dar să se și familiarizeze într-un mod plăcut cu noutățile cuprinse de acest capitol, am hotărât să transform orele de matematică într-un joc, într-o competiție între echipe, să ne ,,mutăm” atenția de la conținuturile aparent dificile spre activități relaxante și plăcute copiilor, fără să ne abatem de la scopul lecției în sine.
Competențele pe care le-am format derivă din programa școlară și se referă la recunoașterea fracțiilor, la punerea în corespondență a fracțiilor cu reprezentarea lor grafică, la compararea și ordonarea fracțiilor cu același numitor, la efectuarea de adunări și scăderi cu fracții cu același numitor.
Metoda folosite a fost, în mare parte, jocul didactic, pentru ca am observat că numai jucându-se pot reține cu plăcere, pot opera cu notiuni noi.
Au învățat să recunoască fracțiile folosind bomboane de diferite culori, să le compare folosind aceleași bomboane , dar și bucăți din farfurii din hârtie, am reactualizat cunoștințele teoretice folosind baloane pe care erau scrise diferite fracții, am găsit fracții echivalente ,,servind” înghețată de fracții, dar și folosind capsule de plastic, am ,,cântat” la pahare umplute cu apă în diferite proporții…
Pe scurt, copiii au dansat și s-au jucat cu baloanele, au cântat la pahare, au decupat farfurii, au refolosit jucării.
Formarea și dezvoltarea competențelor de recunoaștere, comparare , ordonare și operare cu fracții echiunitare și subunitare
– Să recunoască fracțiile echiunitare si subunitare;
– Să pună în corespondență fracția cu reprezentarea ei grafică;
– Să compare și să ordoneze fracții cu același numitor;
– Să adună și să scadă fracții cu același numitor;
A fost cel mai îndragit capitol pentru elevi. Dacă în anul trecut, fracțiile au reprezentat elementul cel mai dificil , anul acesta, datorită folosirii în proporție de 90 la sută a jocului didactic, fracțiile au devenit partenerul lor de joacă. S-au jucat și singuri, în pauze, cu baloanele cu fracții, formulând sarcini asemănătoare celor din timpul orelor. Au făcut același lucru și cu bomboanele, bineînțeles, cu cele rămase după ce le-au degustat. Iar cântatul la paharele cu apă colorată în culorile curcubeului i-a făcut să interpreteze aceeași melodie altenativ la pahare și la clopoțeii muzicali. Important e că au învățat fără să își dea seama că învață, au învățat făcând lucrul cel mai indrăgit de copii – joaca ! Chiar ei întrebau când începe ora de joacă…pentru că în așa ceva s-a transformat pentru o vreme ora de matematică – în cântec, competiție, cooperare, dans, decupaj, degustat de dulciuri etc.