Scopul activității
Scopul proiectului a fost de a-i îndruma pe cei 60 de copii din ciclul primar și 20 din ciclul gimnazial în realizarea temelor astfel încât rezultatele la școală să fie mai bune, nu scriptic ci faptic.
2007 a fost anul in care am ales sa lucrez cu copiii. Am fost repartizată la o școală în mediul rural. Parcurgeam 60 km zilnic până la școală și înapoi, timp în care mă gândeam la diferite scenarii în care actorii erau copiii din mediul rural. Știam că aceștia își creează o barieră și ideea era să “sparg bariera”, astfel încât să aibă o viziune mai largă asupra vieții și să aibă mai multe așteptări în ceea ce-i priveste. De fapt…această problemă o avusesem și eu, numai că altul era contextul…
Scenariul era la fel și pentru copiii din comunitatea Firiza, locul meu natal. In timp, problemele copiilor din comunitate le-am transformat în obiective și obiectivele în acțiuni.
Primul Centru Educațional a fost deschis în casa noastră. Am amenajat o sală de clasă și după orele de lucru, ajutam 25-30 de copii la realizarea temelor. Centrul s-a dovedit a fi neîncăpător, așa că am primit un spațiu mai aproape de școală. Părinții și rudele au fost primii nostri voluntari, apoi prietenii și într-un final oamenii din comunitate. Stingheri la început, au văzut că schimbarea se poate face numai cu ajutorul lor. Cadrele didactice din școală s-au alăturat proiectului, implicându-se 1 oră, două, pe zi, în diferite activități formale și nonformale. De la realizarea temelor, la diferite ateliere de creație (pe care le-am realizat atât pe parcursul anului cât și în vacanță), la cercuri de lectură, am reușit să mobilizăm întreaga comunitate în acest demers aparent simplu, început de noi doi (de mine și de soțul meu).
In urma unui parteneriat cu Universitatea Tehnică din Cluj- Napoca, Centrul Universitar Nord – secția Pedagogie, 12 studenți voluntari s-au alăturat echipei noastre.
Alți parteneri în acest demers au fost: Colegiul de Arte din Baia Mare, Școala Gimnazială “ Mihail Sadoveanu”, Baia Mare, Biblioteca Judeteana Petre Dulfu – Filiala Firiza, Fundația Regală Margareta a României și Fundația Vodafone.
De la o activitate relativ simplă, în care noi doi ne-am hotărât să ajutam copiii comunității, proiectul a adus într-un loc oameni de toate vârstele, căpătând o altă amploare. Activitățile principale pe care noi le-am realizat în cadrul proiectului:
– ajutor în realizarea temelor;
– ateliere de creație și meșteșuguri;
– cercuri de lectură;
– campanii de informare pe teme de sănătate realizate de doamna doctor din Firiza;
– cursuri gratuite pentru cadrele didactice care predau în cadrul Școlii Gimnaziale “Mihail Saddoveanu” Baia Mare;
– excursii și tabere gratuite; (98% dintre beneficiari au fost pentru prima dată într-o tabără)
– activități culturale;
– activități intergeneraționale.
– activități artistice;
– activități de mentorat pentru profesorii debutanți care predau la Școala „Mihail Sadovenu”- Firiza și nu numai.
– 4 cursuri de formare profesională pentru profesorii voluntari implicați în proiect;
Scopul proiectului a fost de a-i îndruma pe cei 60 de copii din ciclul primar și 20 din ciclul gimnazial în realizarea temelor astfel încât rezultatele la școală să fie mai bune, nu scriptic ci faptic.
– creșterea performanței școlare;
– reducerea situațiilor de abandon școlar;
– crearea unui spațiu în care „oamenii învață de la oameni”;
– implicarea voluntarilor seniori ( foste cadre didactice și nu numai) în activități de recuperare și aprofundare a unor cunoștințe/informații predate la școală;
– dezvoltarea unor abilități de muncă în echipă;
– dezvoltarea activităților de interacțiune (socializare) și comunicare;
– comunicare intergenerațională;
– implicarea elevilor în viața comunității.
– 60 de copii care frecventează zilnic Centrul și care beneficiază de ajutorul voluntarilor în realizarea temelor și a altor tipuri de activități specifice. – 60 de copii care au primit zilnic o masa calda sau rece; – interactiunea cu 20 de tineri voluntari ( din comunitate și studenți la pedagogie care înainte de a ajunge la catedra, au ocazia sa capete experiență la „firul ierbii”.) – interactiunea cu 12 voluntari seniori (60+) activi din punct de vedere social; – 25 de profesori din Maramures care au realizat pentru copii diferite ateliere tematice. – 12 părinți care împărtășesc copiilor ce știu ei sa facă mai bine in cadrul unor ateliere tematice; – 10 activitati realizate de parintii acestora (faptul ca au vazut ca se implica parintii, i-a facut mai puternici si mai increzatori) – Dotarea centrului cu tabla inteligenta, laptopuri și tablete pentru ca orele de matematica, fizica, geografie și istorie sa fie mai interactive și mai atractive. – 4 campanii de ecologizare coordonate de ei; – invatarea limbii engleze prin intermediul jocurilor realizate de 3 voluntari internationali (proiect ERASMUS +); – 65 de copii care au mers in prima lor tabara si au interactionat cu alti 200 de copii din intreaga tara; – implicarea oamenilor din comunitate pe toate planurile: desi nu pot veni la Centru sa realizeze activitati pentru copii, unii ajuta asa cum pot.