Descriere

Iniţial, proiectul a fost axat doar pe activităţi ecologice, intitulându-se S.O.S Natura. La iniţiativa copiilor, care au dorit să işi facă cunoscute activităţile lor, utilizând noile tehnologii, am hotărât să il redenumim E-S.O.S.Natura!
În această formă, proiectul este structurat pe trei paliere: educaţia ecologică a elevilor prin activităţi în natură, utilizarea creativă a noilor tehnologii şi identificarea resurselor materiale pentru îmbunătăţirea calităţii actului didactic.
Am scos educaţia din sala de clasă, în natură, prin activităţi care au rolul de a forma comportamente care să respecte mediul: plantare de puieţi şi lucrări de îngrijire a grădinii şcolii, colectare selectivă de deşeuri, marş ecologic şi predarea unei scrisori ecologice Primăriei Lugoj, paradă a costumelor din materiale reciclabile, participare la târgul de sărbători cu obiecte confecţionate din materiale refolosibile.
Având ca punct de plecare activităţile desfăşurate în natură, copiii au utilizat apoi noile tehnologii: Microsoft Office ( Word, Excel, Paint, Wikipedia), QR Code, Kahoot etc.
Urmând o linie verde organizăm in fiecare an Concursuri Naţionale şi Regionale pe teme ecologice şi un Simpozion Naţional pentru cadre didactice. Elevii participă şi la alte concursuri ecologice organizate de instituţii partenere: RETIM; ADID etc.

Scopul activității

Dezvoltarea competenţelor elevilor de a proiecta şi desfăşura în echipă activităţi ecologice/ de educaţie pentru mediu, în şcoală şi comunitate, utilizând noile tehnologii.

Obiectivele educaționale ale activității

– Să-şi dezvolte competenţele de a proiecta şi desfăşura în echipă activităţi ecologice, inclusiv elevii proveniţi din grupuri de risc (elevi cu CES, din familii monoparentale, cu situaţie financiară precară, cu părinţi plecaţi în străinătate)
– Să utilizeze competenţele digitale, lingvistice, artistice, abilităţile sociale, având ca punct de plecare activităţi ecologice.
– Să-şi amelioreze rezultatele şcolare, diminuându-se riscul de repetenţie, a situaţiilor de absenteism şi abandon şcolar.
– Să-şi dezvolte încrederea şi stima de sine, elevii fiind mereu încurajaţi, motivaţi şi sprijiniţi în cultivarea creativităţii şi inovării.
– Să identifice impactul activităţii omului asupra mediului înconjurător, analizând situaţii concrete din natură.
– Să participe activ la acţiuni ce promovează sănătatea mediului, prin desfăşurarea unor activităţi practice de ecologizare a mediului local, crescând astfel motivaţia pentru învăţare a elevilor participanţi.

Relevanța activității

Implicându-se in multiple activităţi ecologice, elevii au avut mai multă încredere în forţele lor, şi au dorit să participe la diferite concursuri, obţinând premii importante: Concurs Judetean Potentialul apelor din judetul Timis, Sectiunea-concurs grilă- Premiul Special: , Premiul II:Livadariu Timeea, Premiul III:Jurmescu Patricia, Mentiune: Pesteanu Rareş, Sectiunea –Fotografie online Premiul I:Cerbe Daiana (Apus de soare la Surduc),Mentiune: Damsa Raluca, (Valea Nădrăgel- Nădrag) Concurs National SOS Natura- gimnaziu:Premiul I Oros Briana, Manciu Teodora ; Premiul al II-lea Gurzu Cristian, Petconi Ionut; Premiul al III-lea Predusel Luisa, Gălăţanu Oana, Mentiune Calbar Finias, Jurj Matei, primar: Premiul I Cocos Ingrid , Manzur Raisa, Milan Daisa, Yarici Roberto; Premiul al III -lea Bocean Stefania, Lupulescu Luca; Mentiune Serpe Alexandra, Must Gabriela. Concurs RETIM: Premiul I-Predusel Luisa,Premiul al II-lea Terovan Stefania, Oros Briana Chiar şi în perioada când şcoala s-a desfăşurat online, elevii au trimis desene scanate la Concursul pe teme ecologice Impreună pentru mediu,obtinând menţiuni elevii Căprariu Maya, Kovacs Edida, Andrasesc Iulian . https://drive.google.com/file/d/1IWvSraq6ydWFlQiefpF_IuelX6lZM-89/view?usp=sharing Elevii au fost motivaţi să aplice cele însuşite pe teren, profesorii realizând o continuă conexiune între discipline, toate având un contact cu ceea ce ce înconjoară. Din cei 160 elevi ai ciclului gimnazial, 130 elevi sunt capabili sa redacteze eseuri in Word, 20 elevi au abilităţi de operare in Excel, 30 elevi realizează PPT-uri,40 elevi ştiu să foloseasca QR CODE. Unii elevi nu au niciun fel de device-uri acasă, competenţele digitale formându-li-se doar utilizând calculatoarele şcolii. Există o schimbare vizibilă a mentalităţii, atât a elevilor cât şi a familiilor acestora, prin înţelegerea necesităţii protejării mediului, prin participarea concretă la activităţi. Peste 90% dintre elevii şcolii si peste 50% dintre părinţi au participat la una dintre activitătile ecologice realizate. În fiecare clasă exista coşuri pentru colectare selectivă şi elevii au înţeles importanţa acestora, utilizându-le corespunzător. Procentul mare de elevi care participă la activităţi, demonstrează că motivaţia pentru învăţare a crescut, elevii fiind extrem de implicaţi.