Descriere

Proiectul „Dezvoltarea inteligenței emoționale” a pornit de la nevoia copiilor de a se exprima, de a se pune în valoare în activități în afara clasei, dar mai ales în afara curriculei. A pornit, însă, și din constatarea că există o strânsă legătură între nivelul de maturizare emoțională și performanța intelectuală. Citisem destul de mult de-a lungul timpului despre succesele care vin după ce ai reușit să ieși din „carapace”, și am constatat la elevii mei, că cei mai „bogați” cognitiv pierd startul în fața celor care nu știu prea multe, dar au încredere în ei, susțin cu convingere anumite idei, dar mai ales știu să-și stăpânească și să-și cunoască emoțiile. Mi-am spus că trebuie să îi ajut pe copii, prin sarcini transdisciplinare, practice, dar și prin reflecție, introspecție, să se cunoască, să se exprime și să învețe unii de la alții cum să devii mai bun.
Proiectul s-a bazat pe joc, pe miniroluri (copiii au fost reporteri și au luat interviuri părinților sau fraților), pe activități practice (au gătit, au ajutat la treburile casnice), pe comunicare online (audio, video), pe exprimarea orală și scrisă a emoțiilor. A fost un proiect exclusiv online, fiind derulat în perioada suspendării cursurilor, când nevoia de comunicare a fost uriașă, iar ei duceau dorul interacțiunilor școlare.

Scopul activității

Dezvoltarea capacităţii elevului de a se autocunoaşte şi de a-şi exprima într-o manieră pozitivă interesele, aptitudinile, trăirile personale, abilităţile de relaţionare şi comunicare, reflecţiile cu privire la viața personală și la activitățile cotidiene sau la relațiile cu cei din jur. Deși a pornit de la nevoia de stimulare a dezvoltării emoționale, proiectul a abordat o tematică variată: am discutat și despre importanța protejării planetei, am făcut și jurnalism, am și elaborat desene sau colaje, punând la treabă creativitatea, am creat povești sau poezii.

Obiectivele educaționale ale activității

• dobândirea încrederii în sine, starea de bine a copiilor, pregătirea lor pentru viaţă si pentru viitor;
• formarea competențelor sociale şi civice, prin manifestarea interesului pentru autocunoaştere;
• manifestarea interesului pentru autocunoaştere şi a atitudinii pozitive faţă de sine şi faţă de ceilalţi;
• exprimarea adecvată a emoţiilor în interacţiunea cu copii şi adulţi cunoscuţi;
• utilizarea abilităţilor şi a atitudinilor specifice învăţării în context nonformal;
• facilitarea integrării elevilor cu cerințe educaționale speciale, dar și a celor emotivi în activități care să-i pună în valoare;
• creșterea performanțelor școlare prin dezinhibarea afectivă și valorizarea individuală;
• implicarea părinților în realizarea activităților, ca parteneri activi în educație, dar și ca resurse vii.

Relevanța activității

Când am făcut elevilor propunerea de a ne juca și a învăța, cred că i-a fascinat cuvântul „juca”, dar apoi, și-au dat seama câte au aflat despre ei, dar mai ales despre colegi care în clasă treceau neobservați, câte lucruri mărunte pot face pentru a schimba starea de spirit din jurul lor. Astfel și-au pus la contribuție creativitatea și au conceput povești (mărturia audio Povestea planetei mele), au creat din simple planșe alb-negru adevărate capodopere (foto Cum mă simt azi 1 si 2,Planeta mea preferata) sau au compus poezii pentru jucării confecționate tot de către ei (filmulețul 9- a). Atât de tare i-a prins proiectul, încât, unii au continuat să creeze ei pe diverse teme videouri, desene sau înregistrări audio și după ce proiectul s-a terminat (filmulețul 5- a).