Descriere

În vederea atingerii obiectivelor stabilite, cei 32 de elevi ai clasei au fost împărțiti în 6 grupe. Elevii au avut posibilitatea de a-și alege coechipierii în funcție de afinități și prietenii. Fiecărei echipe i s-a oferit silueta unei persoane, decupată din hârtie de flipchart cu sarcina de a transforma „umbra” în „persoană” prin desenarea chipului și a vestimentației și prin crearea unui context pentru „persoana” desenată: stabilirea unui nume, a vârstei și a sexului. La finalizarea acestei sarcini, fiecare grupă și-a prezentat clasei personajul. A doua sarcină a constat în adresarea de porecle și jigniri personajului de către echipa care l-a desenat, pentru fiecare jignire, o parte din corpul personajului fiind rupt, fie de către învățător, fie de către elevi. Ulterior, s-a exersat reconcilierea, prin încercarea de a lipi părțile rupte.

Scopul activității

Scopul activităţii a fost acela de a preveni manifestarea fenomenului de bullying printr-o activitate-experiment menită să-i conștientizeze pe elevi de impactul cuvintelor asupra fiecărei persoane.

Obiectivele educaționale ale activității

  • să recunoască fenomenul de bullying chiar și când acesta se manifestă fără violență fizică
  • să-i conștientizeze pe elevi de impactul cuvintelor negative asupra unei persoane
  • să producă schimbări la nivelul comportamentului, schimbări menite să îl formeze pe elev în personalitatea responsabilă și empatică, dezirabilă societății
  • Relevanța activității

    Deşi elevii sunt doar în clasa I, fenomenul de bullying se face simţit prin faptul că elevii îşi pun porecle şi fac glume pe seama colegilor. Prezenţa unui elev cu autism în sala de clasă nu este comodă copiilor, ei manifestând uneori reticenţă în a colabora şi interacţiona cu acest elev. Activitatea, prin specificul obiectivelor şi al cerinţelor, a avut o încărcătură emoţională puternică asupra copiilor, tocmai din acestă implicare emoţională derivând şi ajustările ulterioare ale comportamentului. Eliminarea fenomenului de bullying va avea efecte pozitive şi asupra integrării elevului cu TSA. Iar succesul şcolar al acestui elev este interdependent de nivelul de integrare al acestuia în colectivul clasei.