Relevanța activității
Nu mai e un secret pentru nimeni că nevoia de dezvoltare comunitară e acută în cele mai multe dintre satele noastre, care ar trebui să parcurgă cât mai curând un proces prin care să fie crescută capacitatea oamenilor de a fi proactivi. În multe sate, mai ales mici și izolate, sau în comunitățile de romi, se constată, atât între adulți, cât și între copii, un nivel redus de încredere în forțele proprii, în ceilalți și în autorități. Oamenii nu au încredere că vor putea schimba ceva în bine, neîncredere cauzată în principal de lipsa de dialog între cetățeni și autoritățile publice, de lipsa exercițiului participativ și a unui cadru care să stimuleze participarea.
Acesta a fost prologul nevoii noastre de implicare comunitară. Și se dovedește zi de zi că și părinții și autoritățile și comunitatea școlară extinsă începe să fie sensibilizată de inițiativele multiple și atât de diverse ale copiilor. Desigur, e un proces de durată, dar își dovedește încă de pe acum viabilitatea.
Cât despre categorii de copii aflați în diverse situiații de risc:
ne adresăm copiilor care au dificultăți de învățare și în activitățile de tip afterschool pe care le organizăm zilnic tutoriatul între copii face adevărate minuni – elevii performanți sunt foarte preocupați să fie permanent conectați cu nevoile colegilor lor cu rezultate mai slabe la învățătură, nu-și permit să se întâlnească cu ei cu ”lecțiile neînvățate”, iar pentru cei din urmă, dispare intimidarea și angoasa insuccesului;
centrul este spațiu de primire și socializare pentru copiii ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate și/sau pentru cei în plasament familial;
se reduce riscul de excluziune socială, deoarece activitățile sunt în fapt un open-space în care fiecare își găsește locul destul de ușor.