Descriere
Proiectul implementat în anul școlar 2018-2019, la clasa pregătitoare, are trei piloni de susținere: competențele cheie ale secolului XXI, școală incluzivă și educația deschisă.
Implementarea instrumentelor TIC în cadrul activităților didactice este un model de bună practică în contextul timpurilor pe care le trăim. Elevii noștri sunt „nativi digitali”, dețin capacități de operare cu medii digitale devreme. Ca un paradox al societății noastre, azi vorbim de „intoxicare digitală”, datorită unui număr mare ce gadgeturi și multimedia, fapt demonstrat că nu este benefic dezvoltării psihocognitive a copiilor.
Toate activitățile desfășurate au fost proiectate pentru a accesibiliza cât mai mult conținuturile și sarcinile învățării. Prin intermediul lecțiilor interactive și al jocurilor educative, elevii și-au exersat aptitudinile și deprinderile, au atins competențe specifice asociate disciplinelor cum ar fi: comunicarea în limba română, matematică și explorarea mediului, muzică și mișcare, și nu în ultimul rând, dezvoltare personală. Din totalul de elevi din clasă, 55% nu dețin nici un echipament IT, astfel că impactul introducerii calculatorului ca instrument didactic a fost un succes garantat. Fiecare elev are atribuit un calculator la care are acces nelimitat în pauze, înainte sau după orele de curs impactul asupra elevilor fiind acela de apartenență, incluziune și responsabilitate .
Toți suntem conștienți de dificultățile pe care le întâmpină un elev la intrarea în școală și în virtutea acestui fapt, la clasa pregătitoare se desfășoară activități specifice: jocuri, activități cu un puternic caracter ludic, etc.
Activitățile din cadrul proiectului nostru au fost proiectate și desfășurate pe tot parcursul anului școlar, s-au respectat prevederile curriculumului național, iar conținuturile de învățare au fost în concordanță cu programa în vigoare. Toate resursele educaționale folosite sunt omologate, cu licență software și au fost obținute din parteneriate cu asociații nonguvernamentale și cu părinții elevilor implicați în proiect. Elevii au avut posibilitatea să asimileze conținuturile învățării într-un mod interactiv, individualizat, ceea ce a sporit motivarea pentru progresul școlar.
50% din efectivul elevilor cuprinși în grupul țintă sunt elevi aflați în situații de risc (abandon școlar, absenteism, CES). Atunci când am proiectat aceste activități i-am avut în vedere, în primul rând, pe acești elevi. Consider că este foarte important ca fiecare elev, indiferent de etnie, de situația financiară sau de alte particularități, să aibă acces la o educație de calitate și echitabilă.