Descriere

Copiilor de astăzi le lipsesc modelele de viață ale unor oameni de succes, care au muncit, au făcut sacrificii, au studiat. Faptul că le prezint viața și activitatea unui inventator, la fizică, în contextul în care a apărut invenția pentru ei este ceva uimitor. Încep și ei să se documenteze Am simțit la ei nevoia de a lua cineva inițiativa de a-i implica în activități practice. Am fost plăcut surprinsă să văd cum încearcă și ei să inventeze, la provocarea mea de a se gândi la o invenție: de ex. doi băieți au încercat să facă o „mână bionică”, făcând mâna confecționată din diverse materiale să se miște, sau un băiat a inventat papucii mop. La opțional lucrează pe echipe, implicând părinți și chiar specialiști. În preajma sărbătorilor ei pun în practică arta culinară, unde implică părinții. Și anul acesta în pandemie au reușit să facă, unii pentru prima dată, turtă dulce. S-au pozat și și-au împărtășit cu bucurie reușita de a face ceva care să le și placă. Și părinții au fost încântați. Îmi place când ei îmi spun că ora de opțional este interesantă, că le place. Și chiar părinții sunt încântați că vin cu ceva nou, cu metode noi de abordare transdisciplinară, pe înțelesul lor, abordând diverse teme precum energia. Opționalul presupune mai multe tipuri de activități. Elevii se documentează despre viața și opera unor oameni de știință, intră în legătură cu specialiști în diverse domenii (muzeografi, actori, artiști, cercetători,…), vizitează instituții culturale, educaționale, sunt implicați în activități practice, realizează experimente tip STEM, participă cu lucrări la concursuri, realizează cărticele în care își prezintă materialele create și cunoștințele acumulate. În cadrul activităților, sunt utilizate metode interactive precum brainstorming, metoda ciorchinelui, turul galeriei, iar elevii folosesc aplicații online precum padlet, jamboard și Book Creator, precum și programare Scratch. În cadrul activităților cu elevii, dna prof. Rusu Irina aplică teoria inteligențelor multiple, ajutându-i astfel pe elevi să-și însușească noi cunștințe prin prisma propriului tip de inteligență.
Materialele create de elevi în cadrul activităților au fost trimise la diverse concursuri, unde au fost apreciate cu premii și mențiuni, dovezile fiind anexate portofoliului. În urma participării la acest opțional, elevii așteaptă cu interes orele de științe (fizică, chimie) și au un start bun, dovedit de note. Opționalul este bine primit atât de elevi, cât și de părinți, dovadă fiind faptul că este solicitat de aceștia în fiecare an.