Descriere
1. Am inceput proiectul cu o vizită ghidată. Elevilor le-au fost prezentate în mod interactiv noţiuni elementare privitoare la rolul expozitiei de tablouri, modalitatile de lucru, de expresie ale pictorilor, specificul acestei expozitii de arta, genurile artistice.
În cadrul expoziției la care am participat, copiii au descoperit informații, povești personale, întrebări, au avut de rezolvat sarcini simple, totul într-un spațiu expozițional în care aceștia s-au simt în largul lor.
Obiectivul principal a fost de a le permite copiilor să conștientizeze beneficiile demersului de a afla lucruri despre arta, despre alti oameni, alte tari, natura, culori. În acest fel, transformăm ceva straniu în ceva familiar, prezentând necunoscutul ca parte a vieții cotidiene. Diversitatea din societatea actuală înseamnă că trebuie să putem face față diferențelor și să le permitem oamenilor să experimenteze în viața de zi cu zi. Astfel, contribuim la creșterea unor cetățeni ai lumii.
Am distribuit copiilor întrebări sau sarcini concrete, pe care să le soluționeze în timpul vizitei. De exemplu:
1. Care operă de artă v-ar plăcea să o aveți acasă? Unde ați expune-o și de ce?
2. Poate că unul dintre exponate sau operele de artă vă spune o poveste. Care este povestea sa?
3. Admirați exponatul/opera de artă timp de 20 de secunde. Întoarceți-vă cu spatele la ea. Apoi rugați-i pe colegi să vă adreseze întrebări. La câte știți răspunsul?
2.Activitate practică: Prin completarea a două fișe de lucru, elevii vor participa la un joc educaţional având ca scop verificarea și fixarea noțiunilor însușite referitoare la genurile artistice și exponatele observate pe parcursul vizitei ghidate.
Fișa 1. Selectarea exponatelor specifice unui muzeu de artă dintr-o imagine înfățișând o sală de muzeu în care există opere de artă, obiecte și artefacte ce pot fi găsite și în alte tipuri de muzee sau chiar în afara muzeelor.
Scopul este testarea și fixarea noțiunilor dobândite în cadrul discuției dirijate desfășurate pe parcursul vizitei ghidate, precum și verificarea spiritului de observație.
Fișa 2. Realizarea unui desen având ca temă un gen artistic: portret, peisaj sau natură statică.
3.Feedback:Elevii vor fi întrebați ce anume le-a plăcut cel mai mult la muzeul de artă din aer liber și de ce au ales să deseneze un anumit gen artistic, iar apoi vor fi invitați să răspundă pe rând.
Metode didactice: observarea spontană şi dirijată, învăţarea prin descoperire, explicaţia.
Materiale necesare: fişe de lucru, creioane colorate, acuarele, carti, planse.
Scopul activității
Scopul proiectului este de a pune în valoare talentele elevilor și capacitățile acestora în diferite domenii. Proiectul își propune să stimuleze participarea la acțiuni variate, rupând barierele monotoniei, punând creativitatea elevilor mai presus de orice. Elevii vor avea la finalul activitații mai multe informații despre domeniul artistic, despre lumea artiștilor, despre modul în care își pot pune în valoare pasiunile în domeniul artistic.
Obiectivele educaționale ale activității
O.1. Atragerea tuturor elevilor în activități conforme intereselor și preocupărilor lor, în vederea învățării în contexte nonformale;
O.2. Valorizarea talentelor și a capacităților elevilor în diferite domenii, ca premisă a dezvoltării personale;
O.3. Exersarea abilităților de a desfășura în echipă diverse activități, în scopul dezvoltării spiritului de cooperare și socializare;
O.4. Creșterea interesului față de valorile culturale și geografice locale și naționale în scopul recunoașterii și asumării identității naționale;
O.5. Practicarea voluntariatului activ și eficient, pentru formarea conduitei morale și civice;
O.6. Educarea elevilor în spiritul unui stil de viață sănătos.
Relevanța activității
Elevii au dobândit noțiuni elementare cu privire la rolul expozitiilor. Au inteles importanța protejării și păstrării patrimoniului cultural și noțiuni elementare privind arta plastică. Le-a fost stimulata capacitatea de observare şi învăţare. Au invatat să obtina efecte plastice, forme spontane şi elaborate prin tehnici specifice picturii, să recunoasca elemente ale limbajului plastic şi să diferenţieze forme şi culori în mediul inconjurător,să cunoascăşi să diferenţieze materiale şi instrumente de lucru, să cunoasca şi să aplice reguli de utilizare a acestora;să compuna în mod original spaţiul plastic. Si-au intarit increderea in sine, in fortele si capacitatile lor, au lucrat in echipa, s-au ajutat la nevoie.